dinsdag 7 mei 2019, Czestochowa - Reisverslag uit Częstochowa, Polen van Ria en Bob - WaarBenJij.nu dinsdag 7 mei 2019, Czestochowa - Reisverslag uit Częstochowa, Polen van Ria en Bob - WaarBenJij.nu

dinsdag 7 mei 2019, Czestochowa

Blijf op de hoogte en volg Ria en Bob

08 Mei 2019 | Polen, Częstochowa

Vanmorgen reden we goed gemutst richting het Copernicus Science Centre. Daar aangekomen bleken alle toegangskaarten voor vandaag uitverkocht. Even getreurd, maar toen wij binnen konden kijken wat het precies voorstelde waren we eigenlijk wel opgelucht. Het is nog net geen kopie van het Nemo in Amsterdam, maar inhoudelijk is het hetzelfde.
Vlak naast het Science Centre staat het Planetarium; ook interessant! Daar aangekomen toch maar eerst even gevraagd of men de sterrenhemel in allerlei vormen laat zien of dat er films gedraaid worden. Het laatste bleek het geval; de parallel met het planetarium in Artis was gauw getrokken. Hoewel hier wel kaartjes beschikbaar waren hebben we daar maar van afgezien.
Ruim voor de middag terug op de camping besloten we een camping tussen Warschau en Krakau te zoeken. Dat viel niet mee; in de beschikbare boekjes leek Czestochowa de beste optie. De bereidwillige camping beheerder had echter nog een camping gevonden in Tomaszow Mazowieck. Die plaats ligt mooi halverwege het traject naar Krakau.
Na de lunch vertrokken we vol goede moed voor dit korte stukje (ongeveer 125 km). Op het juiste adres aangekomen bleek er daar een soort kinder piraten paradijs te zijn, maar geen camping. Een man die aan het werk was sprak geen woord anders dan Pools, maar wist met armen en benen wel te vertellen dat hier geen camping was. We durfden het niet aan om naar één van de twee andere adressen die de campingbeheerder had opgegeven te gaan. Dit ook omdat de weg naar Tomaszow Mazowieck nog niet overal was voorzien van Europees gesubsidieerd asfalt. Zou dat voor de andere trajecten wel gebeurd zijn?
Dan maar naar Czestochowa. Een groot aantal wegen naar Czestochowa was helaas ook erbarmelijk slecht, aan sommige wegen werd gewerkt en op diverse plekken belandden we in een file.
Bij aankomst op de camping bleek de schade in de caravan gelukkig mee te vallen; er waren wat spullen uit bovenkastjes gerold.
We staan hier op een veldje met bomen. Los van het feit dat dit geen satelliet tv ontvangst betekent is het ook niet een erg uitnodigende camping.
Als druppel?: Er is zeer zwak internet alleen bij de receptie. Dit bericht volgt dus later.
We missen o.a. de Black Madonna, in 1384 naar de stad gebracht, maar denken toch morgen te vertrekken.