vrijdag 17 mei 2019, Pirna, Krippen - Reisverslag uit Pirna, Duitsland van Ria en Bob - WaarBenJij.nu vrijdag 17 mei 2019, Pirna, Krippen - Reisverslag uit Pirna, Duitsland van Ria en Bob - WaarBenJij.nu

vrijdag 17 mei 2019, Pirna, Krippen

Blijf op de hoogte en volg Ria en Bob

17 Mei 2019 | Duitsland, Pirna

Hoewel er weinig zon was, liep de temperatuur vandaag op tot 23 graden!
Vanmorgen reden we naar Krippen, Bad Schandau, bekend van de Sonnen-Uhren-Weg. Onderweg zagen we de mooiste landschappen en reden we over steile wegen.
Krippen ligt aan de Elbe. Vanaf Krippen hadden we een fraai gezicht op de huizen aan de andere oever van de Elbe.
Zelfs zonder zon was het weer mooi de verschillende zonnewijzers in dit dorp te zien. (We zijn hier eerder geweest). Behalve zonnewijzers heeft dit dorp ook nog een imker, honderden (duizenden?) bijen zwermen rond de kasten.
Veel zonnewijzers geven een beeld van het beroep van de (vorige) bewoner, ook zijn veel zonnewijzers versierd met een bootje, het symbool van Krippen, gebaseerd op de handelsfunctie uit het verleden. Ook is er een zonnewijzer op de grond en één waarmee op vijf kanten van een blok de tijd afgelezen kan worden. De verticale zijden van dit blok zijn Noord-Zuid en Oost-West gericht.
De Elbe stroomt langs het dorp; het dorp heeft meerdere malen onder water gestaan. De hoogste stand was in 30 en 31 mei 1845, de laatste keer dat het dorp overstroomde was op 6 juni 2003.
Jammer was dat een H-balk evenwijdig aan de aardas, een zeer eenvoudige vorm van een zonnewijzer, verwaarloosd was. Alle andere zonnewijzers zagen er prima verzorgd uit.
Op de terugweg werden we weer getroffen door de weidsheid van het land. 's Middags hebben we de fietsen uit de auto gehaald en een rondje in de buurt gereden.