zondag 5 mei 2019, Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ria en Bob - WaarBenJij.nu zondag 5 mei 2019, Warschau - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ria en Bob - WaarBenJij.nu

zondag 5 mei 2019, Warschau

Blijf op de hoogte en volg Ria en Bob

05 Mei 2019 | Polen, Warschau

Na een nacht met veel wind en af en toe wat regen bleek het bij opstaan nog steeds geen 10 graden te zijn.
De camping ligt verder van Warschau dan het campingboek aangeeft. Met de auto was dit echter geen probleem.
Vanaf een parkeerplaats "onder" de oude stad, niet ver van de Vistula Rivier liepen we dit deel van Warschau binnen. Het was nog steeds koud; toch was aan het aantal mensen te zien dat dit een toeristisch gebied is. We liepen eerst langs de Gardens of the Royal Castle waarvan de oorsprong in de 15e eeuw ligt. Hoewel een aantal malen aangepast en gemoderniseerd zag de tuin er niet uitnodigend uit.
Boven kwamen we uit op het Rynek Plein. Om de oude stad loopt een stadswal met stadspoort. Vrijwel nergens is iets in het Engels of een andere niet Poolse taal te lezen. Zelfs het bord dat aangaf dat ons belastinggeld via de Unia Europejska hierheen is gegaan was onleesbaar.
Opvallend zijn de fraai versierde huizen, soms met muurschilderingen, soms met beelden; we zagen zelfs een mooie zonnewijzer op een Zuid-West gerichte muur. Een soortgelijke Citroën als waarmee de bovenmeester van mijn lagere school in de vijftiger jaren reed stond netjes geparkeerd langs de weg.
Na onze wandeling hebben we geluncht in een bijzonder druk bezet (zal dus wel goed zijn) eethuisje.
Via een andere weg, met wat kleinere wegen reden we terug naar de camping. Onderweg vonden we een minimarket die open was zodat we nog een paar noodzakelijke boodschappen konden doen.
Terug op de camping bleef de luifel klapperen in de wind; de opening stond ook naar de wind toe. We hebben de luifel daarom toch maar omgezet om iets beter de wind op te kunnen vangen.

• 07 Mei 2019 - 17:19

RiaW:

Ziet er heel oost-europees uit, ik zie hier veel Praag in, de gebouwen, pleinen en huizen. Jammer dat het weer niet meewerkt: een zonnetje kleurt beter, maar hier is het niet anders!
    Nog veel plezier! X