dinsdag 23 april 2019, Westoverledingen - Reisverslag uit Westoverledingen, Duitsland van Ria en Bob - WaarBenJij.nu dinsdag 23 april 2019, Westoverledingen - Reisverslag uit Westoverledingen, Duitsland van Ria en Bob - WaarBenJij.nu

dinsdag 23 april 2019, Westoverledingen

Blijf op de hoogte en volg Ria en Bob

23 April 2019 | Duitsland, Westoverledingen

Om 08.30 vertrokken we van de camping op weg naar Papenburg. Normaal gesproken moeten de reserveringspapieren op het Museumschip "Brigg Friederike" omgeruild worden voor tickets. Dit schip wordt echter gerestaureerd; de kaartjes moesten we nu halen in het tegenover liggende hotel. De opstapplaats voor de bus was hier een kleine honderd meter vandaan. Stipt om 10.30 uur reed de bus weg en bracht ons in zeven minuten naar de Meyer Werft.
Onze rondleiding begon bij de ingang van het "BesucherZentrum". Na een korte inleiding waarin duidelijk werd dat het nog steeds een familiebedrijf (zevende generatie) is kregen we twee films te zien. Één film over de historie van de werf, van de oprichting in 1795 tot nu en een film over de bouw van de nieuwste cruise schepen.
Onze gids was als een encyclopedie met een enorme feiten-, en vooral getallenkennis. Ongeveer alle hier gebouwde schepen met hun karakteristieke gegevens somde hij op. Volgens onze gids is de strategische zet van Joseph L. Meyer om in 1872 over te stappen van het bouwen van houten schepen naar staalbouw met stoom voortstuwing de reden dat de werf alle andere werven in de regio (en daarbuiten) heeft overleefd.
We zagen modellen van vele schepen, alle met een schaal van 1:100. Er wordt gewerkt volgens de meest innovatieve methoden. Computermodellen en robot lasapparaten zijn gemeengoed. Secties waarin de leidingen tegen het onderdeks liggen worden omgekeerd gebouwd en daarna gedraaid. Alle onderdelen passen als Legostenen in elkaar.
Van achter glas hadden we zicht op de grootste scheepsbouwhal. Hier lag een deel van een nieuw te bouwen schip achter een bijna afgebouwd schip. In mei laat men het bouwdok vollopen, het voorste schip gaat naar de afbouw en het achterste schip komt naar voren.
In de expositieruimten zagen we diverse modellen van scheepsonderdelen, soms op schaal, soms op ware grootte.
In de laatste decennia van de 20ste eeuw, is de werf groot geworden door het bouwen van auto veerboten, passagiersschepen, RoRo-schepen, containerschepen en met name door de bouw van cruiseschepen.
Halverwege de jaren tachtig is de werf verhuisd naar de plek waar hij nu gevestigd is. Hier kunnen de grootste cruise schepen worden gebouwd. Probleem is nog wel de ligging van de werf, relatief ver van zee. De gebouwde (grote) schepen worden achteruit varend (en gesleept) door de bruggen gemanoeuvreerd. Ook hiervan zagen we een verhelderend filmpje.
Als laatste zagen we de tweede iets kleinere bouwhal met een ander schip in aanbouw.
Na twee uur bracht de bus ons weer terug naar Papenburg. 's Middags hebben we ongezond (heerlijk) op de camping gegeten en hebben we wat rondgereden richting Leer.
Het zonnetje deed de rest (op de stoel voor de caravan).